مهندسی فروش
مهندسی فروش
- مهندسی فروش
فرایند مهندسی فروش اولین بخش از مراحل ارتباط با مشتری است . این بخش با در اختیار گرفتن نیروی کارشناسی مجرب و توان تخصصی و فنی ،پاسخگویی به نیازهای طرح شده از جانب مشتریان را از طریق مراحل زیر در دستور کار خود دارد : - دریافت درخواست واعلام نیازمشتری ازطریق درخواست شفاهی،کتبی یا اعلام مناقصه .
- برقراری تماس اولیه بامشتری، بررسی درخواست وتشکیل تیم کارشناسی مسؤول مشتری .
- مراحل اصلی مهندسی فروش:
- ۱- تعیین مشتریان واجد شرایط :
-
که به مفهوم مشتری یابی است و مشتریان بالقوه و واجد شرایط را نشان می کند.برای فروش هر کالا مهندس فروش بایستی با تعداد زیادی مشتری بالقوه ارتباط برقرار کند .برای پیدا کردن مشتریان بالقوه می توان نام و نشانی آنها را از مشتریان فعلی گرفت. نوشتن مقالات و یا ارائه سخنرانی در محلهایی که جلب توجه می نماید و استفاده از شرکتهایی که مشتریان بالقوه در آنها حضور دارند ،استفاده ازروزنامهها ومجلات راهنما و سود بردن از تلفن وپست و پست الکترونیک ودرنهایت حضور سرزده دردفاترمختلف دراین حیطه اثرگذارند.
- برای رسیدن به اهداف مهندسی فروش ، نیاز به برخی اهرمهای روانی و تکنیکی است که بایستی این ذهنیتها در شرکت جاری باشد و هم مدیریت و هم کارکنان را در گیر کند :
- ۱- صبر وشکیبایی : برای فعالیتهای مهندسی فروش باید مدت زمان بیشتری از آنچه محتمل است در نظر گرفت . معمولا فعالیتهای تجاری و بویژه فروش کالاهای خاص ، یک شبه نهایی و اجرایی نمی شوند.
- در مهندسی فروش اهداف مشترک و یکسانی وجود دارد. شناساندن شرکت در یک بازار فروش و اجرای استراتژی های کلان مدیریت مثل نفوذ در بازار یا ارایه محصول جدید، ایجاد زمینه برای گرفتن سهم بیش تری از بازار موجود، یافتن راه های تجاری جدید، آزمایش محصول جدید در بازار فعلی، بررسی واکنش های مردم که آیا از محصول خوششان نمی آید یا آن را خواهند خرید؟ و در نهایت پیگیری برای گرفتن سفارش جدید و زمینه سازی برای سفارش های بعدی از آن جمله هستند.
- ۵- تصویر نحوه استفاده : این که محصول چگونه است و چگونه استفاده می شود که کاملابسته به مشتری و مخاطب ، متفاوت است. مصرف کنندگان بالاخره از شرکت و محصول شما تصویری پیدا خواهند کرد. خواه آگاهانه در ایجاد آن تلاش کرده باشید خواه ناآگاهانه. همه وهمه چیز بر مشتری تاثیر میگذارد از جمله محل های توزیع و بسته بندی و حتی بی نزاکتی کسانی که به تلفن ها پاسخ می دهند. و همه اینها بر تصویری که در ذهن مخاطب از شما ساخته می شود و بر تصمیم برای خرید یا عدم خرید اثر خواهد گذاشت. در بحث مهندسی فروش قبل از هر چیز برای این که یک تصویر واضح از جایگاه خود و محصول خود در ذهن مصرف کننده ایجاد کنیم، باید به یک تصویر واضح در ذهن خود برسیم.
استقرار مهندسی فروش در شرکت
اهمیت راه اندازی واحد مهندسی فروش در شرکت ها
www.khooyeh.com
۰۹۱۲۲۹۹۱۶۰۸
مدرس بازاریابی و مهندسی فروش ,
استاد بازاریابی و مهندسی فروش ,
تدریس بازاریابی و مهندسی فروش ,
سخنران بازاریابی و مهندسی فروش,
آموزش بازاریابی و مهندسی فروش,
علی خویه
شماره تماس مستقیم: ۰۹۱۲۲۹۹۱۶۰۸
مدرس بازاریابی استاد بازاریابی معلم بازاریابی سخنران بازاریابی تدریسبازاریابی مشاوره بازاریابی آموزش بازاریابی.
افزایش فروش– استاد مهندسی فروش– روش های افزایش فروش – مهندسی فروش– مهندسیفروش و بازاریابی
مدرس مهندسی فروش– همایش مهندسی فروش– کنفرانس مهندسی فروش– کلاس مهندسیفروش – سخنران مهندسی فروش
- مهندس فروش کیست؟
- مهندس فروش کسی است که علاوه بر دارا بودن اطلاعات فنی فراوان در مورد محصول، فروشنده و بازاریاب حرفهای نیز بوده و توانائی تجزیه و تحلیل عملیات مربوطه بهصورت دقیق و با عدد و رقم را داشته باشد و با حرکتهای صحیح متناسب با شرایط و اقتضای موقعیت و در نظر داشتن آرمان شرکت، در کسب رضایت بلندمدت مشتریان اقدام کند.
ـ البته چه بسا انسانهای باهوش و مجربی که در اثر تجربه و ممارست بدون داشتن تحصیلات دانشگاهی محصولاتی را بهخوبی بشناسند، پس بهصورت عمومی اینها هم قابلیت فنی دارند، ولی در دنیای علمی که ارتقای سطح دانش فروشندگان و مهندسان فروش ضرورتی انکارناپذیر است، بهتر است تحصیلات آکادمیک مدنظر باشد.
- وظایف مهندس فروش چیست؟
- ـ مهندس فروش با تجزیه و تحلیل روندهای فروش در گذشته (برای مثال هفتهٔ قبل ـ ماه قبل ـ فصل قبل ـ نیمسال گذشته و سال گذشته)، تجزیه و تحلیل عملیات رقبا و اقدامات ایشان، بررسی عملکرد و رفتار فروشندگان متناسب با فروشندگان مجرب و حرفهای عصر رقابتی، و ارتباط مستمر با واحد تحقیقات بازاریابی برای مطلع شدن از ارزیابی رضایت مشتریان (CSM Customer Satisfaction Measurment) از محصولات شرکت و عملکرد فروشندگان و سایر عوامل دست در کار و همچنین تماس با مشتریان و مشاهدهٔ رفتار ایشان در ارتباط با شرکت، به تجزیه و تحلیل روندهای فروش آیندهٔشرکت پرداخته و پیشنهادات سازندهٔ خویش را همراه با دلیل و مدرک و بهرهگیری از نمودارها و اشکال منظم به مقامات مافوق جهت تصمیمگیری ارائه میکند.
- بازاریابی شرکت پخش
علی خویه استاد دانشگاه، مشاور، محقق و مدرس در زمینه های مدیریت،بازاریابی، فروش، برندسازی، تبلیغات، اصول و فنون مذاکره با ۱۸ سال تجربه ی احرایی موفق تالیف و ترجمه ۱۲ عنوان کتاب تخصصی و مرجع